Een opleiding tot machinist
Wij betalen jouw opleiding. In ongeveer zes maanden haal je jouw bevoegdheid om zelfstandig treinen te rijden.
Je bestuurt onze treinen zelfstandig en veilig. En je weet kleine technische storingen te verhelpen. Je brengt iedereen van station naar station. En onderweg zie je vanaf de bok de mooiste landschappen. In je pauze tref je collega's. Samen eten, tijd voor een lolletje, maar ook voor een goed gesprek als dat nodig is. En daarna een nieuwe rit!
Je werkt graag zelfstandig en kan goed communiceren. Je bent al machinist of wilt graag een opleiding bij Arriva volgen. Ook belangrijk: veiligheid staat bij jou altijd voorop. Je bent verder leergierig, nieuwsgierig en krijgt de nieuwste technieken binnen no-time onder de knie.
Solliciteren! Als je al bevoegd bent om een trein te besturen, dan kan je direct aan de slag. Ben je dat nog niet, dan bieden we je een opleiding aan. Intern leiden we je op, binnen een half jaar. We werken samen met het ROC, mocht je een mbo-diploma willen halen. Dan ben je na een jaar bevoegd en binnen twee jaar heb jij je diploma op zak.
Wij betalen jouw opleiding. In ongeveer zes maanden haal je jouw bevoegdheid om zelfstandig treinen te rijden.
Vanaf je eerste dag betalen wij jou. Dus óók tijdens je opleiding.
Een hecht team van collega’s met jarenlange ervaring en collega’s die, net als jij, net zijn gestart.
Zoals een bedrijfsfitnessregeling, gratis reizen met alle Arriva-vervoer via glimble, een eindejaarsuitkering en nog veel meer.
Maak gebruik van de Arriva Academy! Omdat we jouw ontwikkeling belangrijk vinden krijg je toegang tot meer dan honderd gratis cursussen. Van leiderschap en kritisch denken tot onderhandelen en innovatie: de keuze is reuze.
Jij bent de held op de rails, in je eentje. Dat vergt verantwoordelijkheidsgevoel, maar geeft je ook een hele hoop vrijheid. Plus: bij ons heb je invloed op je eigen rooster en respecteren we jouw wensen daarin. Juist omdat we zo blij met je zijn.
Doe je de opleiding tot treinmachinist, dan krijg je van ons een maandelijks salaris van €2492,- op basis van 36 uur per week. Heb je het leertraject afgerond, dan klim je omhoog op de loonladder. Je salaris, op basis van diezelfde 36 uur, kan dan oplopen tot €3548,- per maand. Daarbovenop krijg je toeslagen, bijvoorbeeld onregelmatigheidstoeslag. Die kunnen je tussen de €150 en €600 in de maand extra opleveren. Voordeeltje!
Zowel de machinist als de conducteur zijn belangrijk voor Arriva. Een machinist rijdt de trein, zit in de bestuurderscabine en zorgt ervoor dat de trein en de inzittenden veilig en efficiënt van punt A naar punt B komen.
De conducteur is verantwoordelijk voor de passagiers van de trein. Hij controleert de kaartjes, geeft informatie over de route en beantwoordt vragen. De conducteur zorgt dat iedereen veilig in- en uitstapt, stapt zelf als laatste in en blaast op zijn fluitje: het seintje dat de machinist mag vertrekken.
Overigens noemen we bij Arriva de functie van conducteur steward, in die rol ben je een ware gastvrouw of - heer. Je bezorgt de reiziger een prettige reis en werkt nauw samen met de machinist.
We bieden je graag de kans om door te groeien binnen ons bedrijf. Als treinmachinist kun je bijvoorbeeld vakspecialist worden. Dan begeleid je machinisten, rijd je testritten en neem je examens af. Tijdens je opleiding tot machinist kom je er vást een tegen.
Ook een optie: jouw machinistwerk combineren met een andere functie. Denk aan steward, monteur of zelfs buschauffeur. Toch een geheel andere job binnen Arriva? Kunnen we regelen! Dan kijken we samen wat er bij je past.
Bij Arriva staat veiligheid met stip op nummer één. Jouw veiligheid natuurlijk, maar ook die van de passagiers. Daarom is het belangrijk dat je gezond bent en je aan de veiligheidseisen houdt.
Voordat je een trein mag besturen word je medisch en psychologisch getest. Deze keuringen herhalen we, afhankelijk van je leeftijd, elk jaar of elke vijf jaar. Daarnaast zijn er volgens de wet ook eisen waar je aan moet voldoen. Zo ben je minimaal 18 jaar en beheers je de Nederlandse taal op B1-niveau.
Als machinist heb je geen rijbewijs nodig. Je hoeft in principe niet eens een autorijbewijs te hebben. Bij Arriva vinden we het wel handig als je een auto mag besturen. Dan kan je namelijk met de auto naar je werk komen en dat maakt je iets flexibeler.
Wat je wél nodig hebt om een trein te besturen, is bevoegdheid. Die bevoegdheid krijg je als je een opleiding hebt voltooid. Of dat nu onze eigen interne Arriva opleiding is of die van het ROC, dat maakt niet uit. Zo lang je maar kan aantonen dat jij onze passagiers veilig kan vervoeren.
Heb je geen bevoegdheid, maar wil je wel machinist worden?
Treinmachinisten kunnen ook ritten naar het buitenland maken. Vaak moet je dan wel een extra cursus volgen of certificaat halen, omdat de regelgeving in andere landen kan verschillen van die van ons.
Bij Arriva is het onwaarschijnlijk dat je internationale ritten maakt. Alleen in de regio Limburg komt het wel eens voor dat je de grens overgaat met je trein.
Zijn buitenlandse reizen een must voor je? Kijk dan eens naar een functie als buschauffeur. Bij Arriva Touring rijdt je regelmatig met een grote groep passagiers naar verschillende bestemmingen in Europa.
Je gaat pas met pensioen wanneer jij dat wil en kan. In Nederland is het gebruikelijk om met 67 jaar met pensioen te gaan. Maar, stel, je wil nog geen afscheid nemen van de trein? Dan kun je prima langer doorwerken, wat ons betreft. In overleg is er van alles mogelijk. We gaan je wel wat vaker testen op je gezondheid, dat heeft te maken met veiligheid. We keuren je dan eens per jaar en kijken of je nog een jaartje door kunt gaan.
Mocht je niet door de keuring komen, maar wil je wel nog iets voor Arriva betekenen. Dan kijken we ook graag met je mee. Misschien kunnen we je een andere functie aanbieden.
Zowel de machinist als de conducteur zijn belangrijk voor Arriva. Een machinist rijdt de trein, zit in de bestuurderscabine en zorgt ervoor dat de trein en de inzittenden veilig en efficiënt van punt A naar punt B komen.
De conducteur is verantwoordelijk voor de passagiers van de trein. Hij controleert de kaartjes, geeft informatie over de route en beantwoordt vragen. De conducteur zorgt dat iedereen veilig in- en uitstapt, stapt zelf als laatste in en blaast op zijn fluitje: het seintje dat de machinist mag vertrekken.
Overigens noemen we bij Arriva de functie van conducteur steward, in die rol ben je een ware gastvrouw of - heer. Je bezorgt de reiziger een prettige reis en werkt nauw samen met de machinist.
Als machinist heb je geen rijbewijs nodig. Je hoeft in principe niet eens een autorijbewijs te hebben. Bij Arriva vinden we het wel handig als je een auto mag besturen. Dan kan je namelijk met de auto naar je werk komen en dat maakt je iets flexibeler.
Wat je wél nodig hebt om een trein te besturen, is bevoegdheid. Die bevoegdheid krijg je als je een opleiding hebt voltooid. Of dat nu onze eigen interne Arriva opleiding is of die van het ROC, dat maakt niet uit. Zo lang je maar kan aantonen dat jij onze passagiers veilig kan vervoeren.
Heb je geen bevoegdheid, maar wil je wel machinist worden?
We bieden je graag de kans om door te groeien binnen ons bedrijf. Als treinmachinist kun je bijvoorbeeld vakspecialist worden. Dan begeleid je machinisten, rijd je testritten en neem je examens af. Tijdens je opleiding tot machinist kom je er vást een tegen.
Ook een optie: jouw machinistwerk combineren met een andere functie. Denk aan steward, monteur of zelfs buschauffeur. Toch een geheel andere job binnen Arriva? Kunnen we regelen! Dan kijken we samen wat er bij je past.
Treinmachinisten kunnen ook ritten naar het buitenland maken. Vaak moet je dan wel een extra cursus volgen of certificaat halen, omdat de regelgeving in andere landen kan verschillen van die van ons.
Bij Arriva is het onwaarschijnlijk dat je internationale ritten maakt. Alleen in de regio Limburg komt het wel eens voor dat je de grens overgaat met je trein.
Zijn buitenlandse reizen een must voor je? Kijk dan eens naar een functie als buschauffeur. Bij Arriva Touring rijdt je regelmatig met een grote groep passagiers naar verschillende bestemmingen in Europa.
Bij Arriva staat veiligheid met stip op nummer één. Jouw veiligheid natuurlijk, maar ook die van de passagiers. Daarom is het belangrijk dat je gezond bent en je aan de veiligheidseisen houdt.
Voordat je een trein mag besturen word je medisch en psychologisch getest. Deze keuringen herhalen we, afhankelijk van je leeftijd, elk jaar of elke vijf jaar. Daarnaast zijn er volgens de wet ook eisen waar je aan moet voldoen. Zo ben je minimaal 18 jaar en beheers je de Nederlandse taal op B1-niveau.
Je gaat pas met pensioen wanneer jij dat wil en kan. In Nederland is het gebruikelijk om met 67 jaar met pensioen te gaan. Maar, stel, je wil nog geen afscheid nemen van de trein? Dan kun je prima langer doorwerken, wat ons betreft. In overleg is er van alles mogelijk. We gaan je wel wat vaker testen op je gezondheid, dat heeft te maken met veiligheid. We keuren je dan eens per jaar en kijken of je nog een jaartje door kunt gaan.
Mocht je niet door de keuring komen, maar wil je wel nog iets voor Arriva betekenen. Dan kijken we ook graag met je mee. Misschien kunnen we je een andere functie aanbieden.