Medewerker service & veiligheid van Arriva staat in haar uniform in een trein tussen de stoelen en lacht.

Steward BOA-OV/Mede­werker Service & Veiligheid

Als steward BOA-OV of Medewerker Service & Veiligheid bij Arriva is geen dag hetzelfde. Jouw werk is afwisselend. Je bent het visitekaartje van Arriva en hebt steeds direct contact met de reiziger.
Medewerker service & veiligheid van Arriva staat in haar uniform in een trein tussen de stoelen en lacht.

Michelle werkt als Medewerker Service & Veiligheid

Ze werd per ongeluk verliefd op het vak, vertelt ze. Nu is Michelle (21) al een jaar onderdeel van het team als Medewerker Service & Veiligheid. ‘Ze noemen me hier het Arriva-prinsesje, omdat ik er altijd tiptop bijloop. Spiegeltje, lipglosje, parfummetje, ik heb het altijd bij me. Maar ik ren ze er wel allemaal uit!’ 

Jonge vrouw staat zelfverzekerd in de deuropening van een Arriva-trein

Toen ik stage bij Arriva liep, werd ik verliefd op het vak'

Michelle - Medewerker Service & Veiligheid

Per ongeluk gelukkig

Ze stopte met de havo, maar was nog geen achttien. Van de leerplichtambtenaar moest ze zich aanmelden voor een studie. ‘Voor de opleiding Handhaving moest ik gescreend worden en een sollicitatieprocedure doorstaan. Dat zal ik wel nooit redden, dacht ik, dus dan heb ik een jaartje vrij. Helemaal niet de bedoeling, en geheel per ongeluk werd ik aangenomen. Toen ik stage mocht lopen bij Arriva, werd ik verliefd op het vak. De collega’s, de reizigers en de spanning: heerlijk.’ 

Ook sportfanaat

Michelle vindt het belangrijk dat ze in topvorm is voor haar werk is. ‘Ik ben maar 1 meter 62, dus moet ik wel sterk en snel zijn. Daarom doe ik krachttraining én cardio. Ik ben dan wel een prinses, maar niet eentje met wie je problemen moet zoeken. Ik ren je er zo uit!’ Toch geniet ze ook van de kalmere momenten. ‘Ik zie vaak dezelfde gezichten en het voelt goed als ze blij zijn om me te zien. Geen dag is hetzelfde: boetes uitdelen, reizigers helpen, of gewoon een praatje maken. Die afwisseling maakt dat ik iedere dag met plezier naar mijn werk ga.’ 

Gerrie helpt reizigers op weg tijdens Operatie Groningen

Na meer dan 36 jaar als steward op de trein weet Gerrie Drent zijn weg wel te vinden - in de voertuigen én daarbuiten. Hij brengt verdwaalde reizigers weer op het juiste spoor tijdens grote werkzaamheden aan het spoor in Groningen.

Steward Gerrie Drent staat lachend tegen een Arriva-trein geleund.

De ene keer plak je een pleister, dan weer bied je een luisterend oor.

Gerrie - steward BOA-OV bij Arriva

Van alle markten thuis

‘Als steward BOA-OV maak je van alles mee. De ene keer ben je dokter en plak je een pleister, dan weer een maatschappelijk werker en bied je een luisterend oor’, vertelt Gerrie. Dat doet hij normaal vooral in de trein waar hij vragen beantwoordt, kijkt of je goed bent ingecheckt een oogje in het zeil houdt. Nu er bij Station Groningen werkzaamheden zijn waardoor treinen niet altijd rijden, helpt hij op het perron reizigers hun juiste bus vinden.

Iedereen mee

‘De meeste mensen weten wel waar ze heen moeten, want het is altijd duidelijk aangegeven. Maar toch zijn er altijd reizigers die het prettig vinden als je ze nog even de weg wijst. Dat doe ik natuurlijk graag. En natuurlijk zijn er nog de mensen die helemaal niet wéten dat er geen treinen rijden. Ik doe voor vertrek van de bus daarom vaak nog even een rondje over het perron. Voor de zekerheid. We willen natuurlijk niemand laten staan.’

Bekijk hier onze vacatures

Mark vindt ook spanning bij Arriva

Hij houdt van spanning en uitdaging. Daarom is Mark naast vrijwillig brandweerman ook Medewerker Service & Veiligheid bij Arriva. ‘Voor allebei geldt: je moet lef hebben, de rust kunnen bewaren, sociaal zijn en altijd voor je collega’s klaarstaan.’

Een Steward/Boa OV staat in uniform en lachend op het perron, naast hem staat een blauwe Arriva-trein.

De ene minuut help ik iemand met een vraag, de volgende sta ik in een onverwachte situatie

Mark - Medewerker Service & Veiligheid

Spanning in elke werkdag

Mark werkt nu een half jaar bij Arriva als Medewerker Service & Veiligheid en vindt elke dag weer een uitdaging. ‘Het spannendste aan mijn functie is dat ik geweldsbevoegdheden heb. Bij incidenten moet ik snel en effectief optreden om reizigers en collega’s te beschermen’, vertelt Mark. ‘Ik ben gastheer en toezichthouder. De ene minuut help ik iemand met een vraag, de volgende sta ik voor een onverwachte situatie. Het geheim? Rust bewaren en stevig in je schoenen staan.’

Passie voor actie

Naast liefdevolle vader en gewaardeerd Arriva-collega is hij ook vrijwilliger bij de brandweer. ‘Mijn baan en mijn vrijwilligerswerk matchen heel goed. In beide rollen moet ik snel kunnen handelen, maar nog veel belangrijker: ik moet volledig kunnen vertrouwen op mijn collega’s. Of je nu voor een brandend flatgebouw staat of voor een gevaarlijke reiziger. Zowel bij de brandweer als bij Arriva maak ik echt het verschil – en daar doe ik het voor.’

Bekijk hier onze vacatures

Jolanda houdt van de uitdagingen als steward BOA-OV

Zwartrijders, overlast, agressie – het traject Emmen-Zwolle komt nogal eens negatief in het nieuws. Voor Jolanda was dit geen afknapper, maar júist een reden om te solliciteren voor de functie BOA-OV. Inmiddels ziet ze zichzelf nooit meer iets anders doen.

Een lachende Steward BOA-OV staat bij een trein van Arriva.

Ik ben nog geen werkdag chagrijning geweest

Jolanda - steward BOA-OV bij Arriva

Direct solliciteren

Na veel kilometers als taxichauffeur besloot Jolanda om professioneel een andere weg in te slaan. ‘Ik had één voorwaarde: contact met mensen. Op de site van Arriva stuitte ik op de vacature voor BOA-OV. Toen ik zag dat het om het traject tussen Emmen en Zwolle ging, solliciteerde ik meteen. Het leek mij een uitdaging om de-esclarend op te leren treden. Nu, een jaar later, leer ik mezelf nog steeds beter kennen door mijn werk.’

Serieus sociaal

‘Ik ben nog geen werkdag chagrijnig geweest. Misschien komt dat omdat ik zo sociaal ben.’ Die kwaliteit zet Jolanda functioneel in, want ze neemt haar rol als gastvrouw heel serieus. ‘Ik vind het belangrijk dat mensen naar mij toe durven te komen als ze vragen hebben of zich niet veilig voelen. Daarom stel ik me zoveel mogelijk open, ga ik regelmatig tussen de reizigers zitten en maak ik met iedereen een praatje. “Je bent echt het moedertje van de trein”, zei een reiziger laatst nog tegen me. Leuk om te horen.’

Bekijk hier onze vacatures

Peter werkt als steward BOA-OV

Peter was als persoonsbeveiliger jarenlang met artiesten als Shakira en AC/DC op pad. Nu is hij Steward bij Arriva in Leeuwarden. Dat klinkt minder spannend maar Peter is gelukkig in zijn werk.

Steward Peter staat in zijn donkerblauwe Arriva vest en aquakleurige Arriva stropdas voor de trein. Achter hem stappen reizigers in. Hij gaat ze reisbewijzen controleren met het apparaat dat hij daarvoor in zijn werk gebruikt.

Deze stap had ik veel eerder moeten maken

Peter - was twintig jaar als persoonsbeveiliger aan het werk

Ik houd de reizigers veilig

Via een oud-collega solliciteerde Peter bij Arriva, als Steward. ‘Ik vind het hier geweldig. Mijn collega’s zijn gezellig en ook in deze functie houd ik mensen veilig. Alleen zijn het geen festivalgangers maar reizigers. In dit beroep heb je ook wel eens te maken met agressie, drank of drugs. Dan komt mijn beveiligersverleden goed van pas.'

Let op elkaar

'Ik kan snel de-escaleren en weet hoe je met dronken lui moet omgaan. Ook collega’s kan ik daarin uitstekend ondersteunen. Ik knoop het al twintig jaar in m’n oren: veiligheid voorop en let op elkaar. Dat neem ik nog elke dag mee als ik de trein instap.’

Bekijk hier onze vacatures

Isabel helpt reizigers als steward BOA-OV

Isabel kiest zelf de trajecten die ze op een dag als haar werkterrein ziet. Favoriet is de route van Arnhem naar Winterswijk. Ze komt dan langs de stad waar zij vandaan komt. Onderweg ontmoet ze soms oude bekenden en vaste reizigers. Daarmee maakt ze dan even een praatje.

Een jonge vrouwelijke BOA (Buitengewoon Opsporingsambtenaar) kijkt met haar armen over elkaar in de camera, gekleed in een Arriva-uniform.

Mijn werkdag is geslaagd als ik veel mensen heb geholpen

Isabel - volgde de opleiding tot steward BOA-OV

Wel eens een boete uitdelen

‘Een werkdag is voor mij geslaagd als ik veel mensen heb geholpen en zo min mogelijk boetes heb geschreven. Maar natuurlijk zijn er ook dagen bij dat ik wel moet doen. Soms wordt daar op een vervelende manier op gereageerd. Dat gaat bij mij gelukkig het ene oor in en het andere oor weer uit. De truc is om voor ogen te houden dat het niet tegen mij als persoon is gericht, maar tegen mijn uniform.’

Een goede conditie

‘De opleiding is wel zwaar. Je moet alle bijzondere wetten kennen. Alle moeite wordt wel beloond met mooi werk. Daarbij heb je ook een goede conditie nodig. Ik loop wat af op een dag. Als de trein flink schommelt, ben ik blij dat ik zulke sterke beenspieren heb. En bij een calamiteit ben ik niet snel buiten adem.’

Bekijk hier onze vacatures

Jamila is steward in hart en nieren

Na ruim vijf jaar bij de concurrent maakte Jamila (34) de overstap naar Arriva. Ze vond haar ideale baan als steward op de trein tussen Zwolle en Emmen. Met haar passie voor persoonlijk contact en de vrijheid die het werk biedt, gaat ze elke dag met plezier naar het werk.

Steward Jamila staat in de deuropening van een trein van Arriva.

Mijn uniform is een vrijbrief voor sociale interacties

Jamila - steward BOA-OV bij Arriva

Ons kent ons

‘Toen ik naar Drenthe verhuisde, bood Arriva mij een baan als steward aan. De kleinschaligheid was precies wat ik miste bij mijn vorige werkgever. Ik rijd nu op vaste trajecten en ik zie geregeld dezelfde mensen. Daardoor ken ik veel van mijn reizigers, en zij mij! We rijden al 7,5 jaar met elkaar van Zwolle naar Emmen.’

Elke dag anders

‘Het mooiste aan mijn werk als steward is de vrijheid die ik heb. Mijn rooster is perfect afgestemd op mijn voorkeur voor late diensten. Die vind ik leuker, omdat de sfeer in de trein dan wat losser is. Iedere reis biedt nieuwe verrassingen. Zelfs boetes uitschrijven leidt regelmatig tot leuke gesprekken. Mijn uniform is als een vrijbrief voor sociale interacties. Die korte momentjes van contact met de passagiers geven mij veel energie. Elke passagier heeft een boeiend, interessant, spannend of verdrietig verhaal – en dat vertrouwen ze me vaak toe.’

Tip van een prof

‘Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Soms kan het werk eentonig zijn, vooral tijdens rustige diensten. Maar ik zorg ervoor dat ik altijd iets te doen heb. Ik heb bijvoorbeeld altijd een boek bij me. Wat wel een uitdaging kán zijn? Lastige of potentieel agressieve reizigers. Mijn tip: blijf dicht bij jezelf en wees altijd begripvol en respectvol. Ook als je het niet terugkrijgt. Dit bewustzijn en de vaardigheid om flexibel en oordeelloos te blijven, helpen mij om met iedere situatie om te gaan.’

Thuis bij Arriva

‘Wat ik echt waardeer aan Arriva is het vertrouwen dat ze in mij hebben. Het is een heerlijk gevoel om te weten dat mijn werkgever achter me staat en mijn capaciteiten waardeert. Hierdoor ga ik iedere dag met plezier naar mijn werk. Het sociale aspect van mijn werk blijft mijn grootste drijfveer. Ik kijk ernaar uit om nog lang steward te zijn, want ik heb mijn plek hier helemaal gevonden.’

Bekijk hier onze vacatures