

Onze technische vakmensen vertellen

Nikay heeft een baan die hem uitdaagt
Met twee rechterhanden en een liefde voor actie heeft Nikay (38) de perfecte baan bij Arriva gevonden. De werkvoorbereider/planner geniet iedere dag van de reuring op de werkplaats en het contact met ‘zijn jongens’.

Uitdaging na uitdaging
Als Nikay ’s ochtend op zijn werk aankomt, weet hij één ding zeker: alles loopt vandaag weer anders dan verwacht. ‘Die afwisseling vind ik geweldig. Ik houd van actie, razendsnel oplossingen bedenken en constant uitgedaagd worden. Er is hierdoor geen dag waarop ik níet iets nieuws leer.’ In de werkplaats in Oldenzaal is Nikay de spin in het web. ‘Mijn taak is om te zorgen dat iedereen zo efficiënt mogelijk kan werken. Ik ben het eerste aanspreekpunt van de monteurs en schakel veel met leveranciers. En moet er snel iets gerepareerd worden? Dan spring ik even bij.’
Heimwee naar werk
Goed plannen is in het werk van Nikay essentieel. ‘Gelukkig ben ik heel gestructureerd. Dat zie je ook terug in mijn privéleven. Kom ik na een werkdag thuis, dan ruim ik eerst alle rondslingerende spullen op en plof ik daarna pas op de bank. Ik vind het heerlijk als alles op rolletjes loopt. Niet alleen in de werkplaats.’ Nikay is zó gek op zijn baan, dat hij liever niet te lang op vakantie gaat. ‘Na een dag of tien gaat het weer kriebelen en wil ik terug naar ‘mijn jongens’. Omdat de sfeer onderling zo gemoedelijk is, voelen ze als meer dan alleen collega’s. We delen werk én privé met elkaar. Dat is toch bijzonder?’
Bekijk hier onze vacatures
Romy doet de BBL-opleiding tot monteur
Een jonge vrouw die aan een bus sleutelt, dat valt op in de werkplaats van Arriva. Voor Romy (18) is het overduidelijk: met de BBL-opleiding leert ze een vak dat écht bij haar past.

Werken én leren blijkt de perfecte combinatie
Romy - Monteur in opleiding
Vuile handen, graag
Van Barbies moest Romy vroeger niets weten. Ze speelde liever met auto’s. In de tussentijd is er weinig veranderd. ‘Ik maak liever mijn handen vuil door te sleutelen, dan dat ik mijn nagels lak’. Toen Romy op Instagram een reclame zag voor de BBL-opleiding van Arriva tot monteur, was ze dan ook meteen enthousiast. ‘Werken én leren, dat leek mij de perfecte combinatie. En dat blijkt ook zo te zijn. Ik ga één dag per week naar school en werk drie dagen in de werkplaats. Op woensdag en in het weekend heb ik vrij om te studeren. Omdat m’n opleiding wordt vergoed en ik geld verdien, kon ik op mezelf gaan wonen. Anders was me dat nog niet gelukt.’
Doen geeft rust
Een groot voordeel van werken als monteur vindt Romy dat het ruimte in haar hoofd geeft. ‘Ik ben meer een doener dan een denker, dat komt met dit werk goed uit. Olie verversen, filters vervangen, banden verwisselen – ik ben de hele dag lekker bezig. Binnenkort hoop ik ook elektrotechniek onder de knie te hebben. Dan mag ik bussen spanningsloos maken en sleutelen aan laadpalen. Gaaf toch?’ Waar de monteur in opleiding zich ook op verheugt, is het halen van haar rijbewijs. ‘Betaald door Arriva, hoe fijn is dat?’ Romy denkt dat al haar ervaring goed van pas gaat komen. ‘Ik weet inmiddels zóveel over voertuigen, dat ik mijn auto straks zelf kan onderhouden.’
Bekijk hier onze vacatures
Rob werkt als technisch specialist
Sleutelen aan bussen? Laat dat maar over aan technisch specialist Rob (64). Thuis is hij manusje-van-alles, en in de werkplaats in Oldenzaal is dat niet anders.

Het liefst blijf ik hier werken na mijn pensioen
Rob - Technisch specialist
Alles op wielen
Door een advertentie op Facebook besloot Rob te solliciteren bij Arriva. ‘Heb jij affiniteit met bussen?’, stond er. En dat had hij. ‘Ik ben jarenlang monteur geweest bij een busreismaatschappij. Daarnaast heb ik in een autogarage, truckwerkplaats én in de boardcomputerbranche gewerkt. Dat ik alles op wielen interessant vind, is eigenlijk heel logisch. Mijn vader deed al het onderhoud aan zijn auto zelf. Op m’n vijfde keek ik al mee als hij aan het sleutelen was. Iets willen oplossen zit in mijn bloed.’
Onmisbare klussers
Nu is Rob technisch specialist en meewerkend voorman. Hij helpt zijn collega’s als ze ergens niet uitkomen, maar repareert zelf ook. ‘Ik los bijvoorbeeld storingen op in het computersysteem, bestel nieuwe onderdelen of vervang een achterlamp. Eigenlijk ben ik hier net een manusje-van-alles.’ Dat het werk van Rob en zijn collega’s belangrijk is, daar is volgens de handy man geen twijfel over mogelijk. ‘We hebben in onze werkplaats 104 bussen. Als wij er niet waren, reden ze niet. Daar moet je toch niet aan denken?’
Alleen maar elektrisch
Een rode draad in zijn werk zijn de veiligheidsinspecties. ‘Een eis van Arriva is dat een bus iedere negentig dagen wordt nagelopen. Een extra uitdaging hierbij is dat onze bussen honderd procent elektrisch zijn. Ik weet nu dan ook alles over elektrotechniek en hoe je werkt met een hoog voltagesysteem.’ Vroeger moest de technisch specialist niets van elektrische voertuigen weten. ‘Als ik daarin wil rijden, ga ik wel naar de kermis, dacht ik. Nu weet ik dat het niet verkeerd rijdt en het natuurlijk veel beter voor het milieu is.’
Opgeloste puzzels
Het leukste aan zijn werk? Dat vindt Rob het oplossen van problemen. ‘Het geeft veel voldoening als ik ’s morgens begin met puzzelen en het opgelost is als ik naar huis ga. Thuis ligt er dan vaak een nieuw klusje op mij te wachten, want voor mijn vrouw en dochter ben ik ook een manusje-van-alles’, lacht hij. Aan zijn pensioen moet de bevlogen klusser nog niet denken. ‘Als ik me nog lekker fit voel en geen zin heb om achter de geraniums te zitten, blijf ik hier het liefst werken. Waarom niet?’